Kesäkuumalla toimiva auton ilmastointi on kullan arvoinen mukavuustekijä. Kun viilennys ei toimi odotetusti, ajomukavuus kärsii huomattavasti. Jäähdytysjärjestelmän toimintahäiriöt voivat johtua monista eri tekijöistä, joista useimmat vaativat ammattilaisen tarkastusta ja korjausta. Katsotaan tarkemmin, miksi autosi ei välttämättä tuota raikasta viileää ilmaa ja miten ongelmaan voi löytyä ratkaisu.

Miksi auto ei puhalla kylmää ilmaa?

Ilmastointijärjestelmässä kohdatut ongelmat johtavat usein tilanteeseen, jossa auton sisätilat eivät viilene toivotusti. Yleisin syy jäähdytystehon puutteeseen on kylmäaineen vähyys. Järjestelmä tarvitsee riittävän määrän kylmäainetta toimiakseen tehokkaasti, ja vuosien mittaan sitä voi vuotaa hitaasti järjestelmästä.

Muita yleisiä ongelman aiheuttajia ovat kompressorin toimintahäiriöt. Kompressori on ilmastointijärjestelmän ”sydän”, joka kierrättää kylmäainetta. Jos se ei käynnisty tai toimii puutteellisesti, viileää ilmaa ei synny. Myös sähköiset viat, kuten rikkoutuneet kytkimet, sulakkeet tai anturit voivat estää ilmastoinnin toiminnan.

Järjestelmän tukkeutunut raitisilmasuodatin voi myös heikentää ilmavirtaa merkittävästi. Kun suodatin kerää liikaa likaa ja pölyä, ilma ei pääse kunnolla kiertämään.

Ilmastointijärjestelmä toimii periaatteessa lämpöpumpun tavoin: kompressori puristaa kylmäainetta, joka kuumenee ja jäähtyy kiertäessään järjestelmässä, siirtäen lämpöä auton sisältä ulkopuolelle. Kun jokin osa tässä ketjussa vikaantuu, jäähdytysteho heikkenee tai lakkaa kokonaan.

Miten tunnistan kylmäaineen puutteen autossani?

Heikko viilennys on ensimmäinen merkki kylmäaineen vähyydestä. Ilmastointi saattaa puhaltaa viileää mutta ei riittävän kylmää ilmaa, tai kylmä ilma muuttuu haaleaksi lyhyen käytön jälkeen.

Toinen selkeä merkki on, että kompressori kytkeytyy päälle ja pois epätavallisen usein, tai ei käynnisty lainkaan. Modernit autot on ohjelmoitu suojaamaan kompressoria vaurioilta, jos kylmäaineen paine on liian alhainen.

Kylmäaineen määrää ei voi tarkistaa yhtä helposti kuin vaikkapa öljyä, vaan siihen tarvitaan erityistä painemittaria. Kylmäainetta voi vuotaa järjestelmästä pienten halkeamien, kuluneiden tiivisteiden tai löystyneiden liitosten kautta. Nämä vuodot ovat usein niin hitaita, että ne huomataan vasta, kun ilmastoinnin teho on jo merkittävästi heikentynyt.

Voiko auton ilmastoinnin korjata itse?

Ilmastointijärjestelmän huollossa on toimenpiteitä, joita voi suorittaa itse, mutta myös sellaisia, jotka vaativat ammattilaisen osaamista ja työkaluja. Raitisilmasuodattimen vaihto on yleensä helppo toimenpide, jonka voi tehdä itse auton käyttöoppaan ohjeita noudattaen. Myös järjestelmän ulkoinen tarkastus näkyvien vaurioiden tai vuotojen varalta onnistuu ilman erikoistyökaluja.

Sen sijaan kylmäaineen lisääminen, vuotojen korjaus tai kompressorin vaihtaminen ovat toimenpiteitä, jotka kuuluvat ammattilaisille. EU-lainsäädäntö kieltää fluorattuja kasvihuonekaasuja (kuten kylmäainetta R134a tai R1234yf) sisältävien järjestelmien käsittelyn ilman asianmukaista koulutusta ja sertifikaattia.

Lisäksi ilmastointijärjestelmä toimii korkealla paineella, mikä aiheuttaa turvallisuusriskejä. Väärin tehty huolto voi johtaa henkilövahinkoihin tai kalliisiin laitevaurioihin. Sähkövikojen diagnosointi vaatii myös erityistä osaamista ja testauslaitteistoa.

Kuinka usein auton ilmastointi tulisi huoltaa?

Auton ilmastointijärjestelmälle suositellaan yleisesti huoltoa noin kahden vuoden välein. Säännöllinen huolto pitää järjestelmän tehokkaana ja voi pidentää sen käyttöikää merkittävästi. Huollon yhteydessä järjestelmä tarkistetaan vuotojen varalta, kylmäaine tarvittaessa vaihdetaan tai täydennetään, ja raitisilmasuodatin uusitaan.

Säännöllisen huollon hyötyjä ovat parempi jäähdytysteho, alhaisempi polttoaineenkulutus (koska tehokas järjestelmä kuormittaa moottoria vähemmän) sekä epämiellyttävien hajujen ehkäisy.

Merkkejä huollon tarpeesta ovat heikentynyt viilennys, tavallista kovempi ääni kompressorin käynnistyessä, epämiellyttävä haju ilmastointia käytettäessä tai näkyvä kosteus auton sisäpuolella.

Suomessa ilmastoinnin huolto on hyvä ajoittaa kevätkaudelle ennen kesän kuumia päiviä. Jos autoa käytetään paljon tai ajetaan pölyisissä olosuhteissa, huoltoväliä kannattaa lyhentää.

Mitä auton ilmastointihuolto maksaa?

Ilmastointihuollon hinnat vaihtelevat Suomessa huollon laajuuden ja automerkin mukaan. Perushuolto, joka sisältää kylmäaineen tarkistuksen ja täydennyksen sekä järjestelmän tarkastuksen, maksaa keskimäärin 100-150 euroa. Jos järjestelmä vaatii täydellisen kylmäaineen vaihdon ja desinfioinnin, kustannukset voivat nousta 150-200 euroon.

Osien vaihto nostaa luonnollisesti kustannuksia. Esimerkiksi kompressorin vaihtaminen voi maksaa 500-1000 euroa osasta ja automallista riippuen. Muiden osien, kuten lauhdutin tai kuivain, vaihtokustannukset ovat yleensä 200-500 euron välillä.

Hintaan vaikuttavia tekijöitä ovat automerkin ja -mallin lisäksi kylmäaineen tyyppi (uudemmissa autoissa käytetty R1234yf on kalliimpaa kuin vanhempi R134a) sekä tarvittavien varaosien määrä ja laatu.

Säännöllinen huolto on kuitenkin lähes aina edullisempaa kuin vikojen korjaaminen jälkikäteen. Esimerkiksi puutteellisen kylmäaineen vuoksi rikkoutunut kompressori aiheuttaa huomattavasti suuremman laskun kuin rutiinihuolto olisi maksanut.

Auton ilmastoinnin tehokas käyttö ja ylläpito

Ilmastointijärjestelmän tehokkaan käytön ja pidemmän eliniän varmistamiseksi on muutamia hyödyllisiä vinkkejä. Käytä ilmastointia säännöllisesti myös talvella, vaikka vain lyhyesti. Tämä pitää järjestelmän toimintakunnossa ja estää tiivisteiden kuivumista.

Vältä ilmastoinnin käyttöä täydellä teholla heti käynnistyksen jälkeen. Anna moottorin lämmetä ensin, jotta kompressori saa riittävästi voitelua. Kesäkuumalla kannattaa ensin avata ikkunat hetkeksi ja tuulettaa kuumin ilma pois ennen ilmastoinnin käynnistämistä.

Epämiellyttävien hajujen ehkäisemiseksi kytke ilmankierto pois päältä muutama minuutti ennen perille saapumista, mutta jätä puhallin päälle. Tämä auttaa kuivattamaan järjestelmää ja vähentää bakteerien ja homeen kasvua.

Raitisilmasuodatin kannattaa vaihtaa säännöllisesti, yleensä kerran vuodessa tai 15 000-20 000 kilometrin välein. Puhdas suodatin parantaa ilmanlaatua ja ilmastoinnin tehoa.

Meillä Kuopion Autopalvelussa tarjoamme kattavat ilmastointihuoltopalvelut kaikille automerkeille. Palveluihimme kuuluvat kylmäaineen tarkistus ja täyttö, vuotojen paikannus ja korjaus, osien vaihto sekä järjestelmän desinfiointi. Käytämme laadukkaita varaosia ja kylmäaineita, jotka täyttävät valmistajien vaatimukset.

Kesäkauden lähestyessä on hyvä varmistaa ilmastoinnin toimivuus ajoissa. Varaa aika huoltoon soittamalla numeroomme tai täyttämällä verkkosivuillamme huoltovarauslomake. Asiantuntijamme auttavat sinua pitämään autosi ilmastoinnin huippukunnossa, jotta voit nauttia miellyttävästä ajoympäristöstä kaikkina vuodenaikoina.